Naar de inhoud

Obstipatie tijdens de vakantie, wat kan je eraan doen?

Obstipatie/verstopping. Een  bekend probleem voor velen. Nauwelijks of zelfs niet naar de wc kunnen tijdens je vakantie. Vervelend, dat opgeblazen gevoel, die dikke buik voor je idee. Eenmaal thuis is het probleem vaak weer opgelost!  Hoe komt dat nu en wat kun je aan verstopping/obstipatie doen? Dit blog is ook interessant als je vaker last van verstopping hebt.

Hoe komt het dat je obstipatie krijgt tijdens vakantie?

Het idee dat andere mensen jou horen of ruiken, is voor veel mensen een groot probleem. Of dat de wc niet schoon is. Als je dat idee niet loslaat, laat je ook je ontlasting niet los. Dat is nu eenmaal die koppeling tussen brein en lijf. Ontlasten/poepen is letterlijk loslaten. Het niet los laten van zaken (figuurlijk) kan tot obstipatie leiden. Dat anderen je horen, tja, dat is andersom ook het geval. Niet fijn, maar menselijk! Lekker loslaten. Mannen onderling maken daar vaak gewoon grappen over, net zoals ze scheten en boeren vaak volop laten waaien. Nou hoef je daar niet aan mee te doen, maar er wat luchtiger mee omgaan, kan geen kwaad.
Neem behalve de wc rol ook vochtige schoonmaakdoekjes mee zodat je in elk geval schoon kunt zitten. Als jij namelijk denkt o wat is het vies, ga je spanning maken, ook in je bekkenbodemspieren, en komt de ontlasting minder makkelijk.
Neem ook een luchtverfrisser mee. Ben je met een groep in 1 appartement, neem dan vooral ook luchtverfrisser mee. Jaren terug was ik op wintersport met een groep van 8 in zo’n piepklein appartement en 1 mede skiër had dat mee. Briljant, want iedereen moest in de ochtend op ongeveer hetzelfde moment naar de wc.

Ontspannen die bekkenbodem.

Eigenlijk zijn die Franse hurk wc’s nog niet zo gek. Hurkend namelijk staat je bekken in de ideale poephouding. Kijk maar naar deze poepende hond. Die maakt zijn rug rond. Normaal zit er een knik in de endeldarm. Dat komt doordat 1 van de bekkenbodemspieren als een lus om de darm heen zit. Wanneer je ontspant, wordt die lus slapper en verdwijnt die knik, zodat de darm een mooie glijbaan wordt. Maak dus je (onder)rug rond als je moet poepen (laat je bekken achterover kantelen). Eventueel kan je een klein opstapje onder je voeten zetten zodat je knieën omhoog komen en je bekken nog makkelijker achterover kantelt.
De bekkenbodemspieren sluiten je bekken aan de onderkant af. Het is letterlijk de bodem van je bekken. Ze houden je organen op zijn plek, zoals je blaas, darmen en baarmoeder. Ze sluiten de plasbuis en darm af zodat je urine en ontlasting op kunt houden. Om te kunnen plassen en ontlasten, moeten de bekkenbodemspieren juist ontspannen.

Ook de ademhaling is belangrijk.

Je houding op het toilet is dus belangrijk, het ontspannen in zijn geheel en je bekkenbodem in het bijzonder. Hoe ontspan je de bekkenbodem? Dat kan via je ademhaling. Adem bewust naar je buik. Dan bolt je buik vanzelf op tijdens de inademing en zakt vanzelf weer terug tijdens de uitademing. Je bekkenbodem veert dan ook mee met de ademhaling en ontspant. Dit komt door de werking van het middenrif, je belangrijkste ademhalingsspier. Hier kun je in een ander blog over de ademhaling meer over lezen. Laat ook je schouders los/hangen, je kaken laat je los en je mond kun je open laten hangen. Niemand die je ziet gelukkig.
Sowieso is je ademhaling belangrijk. Voor je algehele welbevinden. En tijdens de buikademhaling masseer je als het ware je darmen. Ik merk weleens dat de darmen van patiënten flink gaan borrelen als ik met ze in de praktijk de buikademhaling en/of ontspanning oefen.

Ontspannen.

Van hot naar her rennen. Een druk tijdschema ook op je vakantie. Alsnog van alles moeten. Je vakantie was toch om lekker te ontspannen en bij te tanken? Nou dan. Op een georganiseerde reis wordt dat misschien lastig, maar probeer toch je momenten te pakken dat je even niks hoeft. Vinden je darmen ook fijn.

Het beste moment om naar de wc te gaan.

Het beste moment om naar de wc te gaan bij obstipatie is vlak na de maaltijd. Dan maak je gebruik van de, moeilijk woord, gastrocolische reflex. Oftewel, als je eet, gaan je darmen die voeding lekker kneden, ze zijn meteen actief. Daar maak je handig gebruik van door na een kwartier zo ongeveer naar de wc te gaan. Ga in de poephouding zitten, adem naar je buik, ontspan, kantel je bekken een aantal keer naar voren/achteren om nog meer te stimuleren. Blijf 3-5 minuten zo zitten. Ook al komt de ontlasting niet, je hebt het nu wel richting endeldarmen gestuurd. De kans dat het de volgende keer/maaltijd wel lukt, is groter. Deze tactiek kun je elke maaltijd toepassen. Het naar je buik ademen en bekken kantelen kun je ook van tevoren al doen. Het kan wanneer je maar wil natuurlijk, dat is alleen maar goed.

Wat is eigenlijk normaal?

Wanneer heb je obstipatie? Sommige mensen hebben het idee dat je elke dag ontlasting zou moeten hebben. Dat is echt  niet zo. Iedereen heeft zijn/haar eigen ritme. Alles tussen 3 keer per dag en 3 keer per week is normaal. Daar zit nogal variatie in! Ook de consistentie varieert. Een “worst(je)” is het meest gangbaar. Naarmate de ontlasting langer in de darmen zit, dikt het in, zoals de obstipanten onder ons maar al te goed weten.

Bewegen helpt!

Wellicht ben je een tijd onderweg naar je vakantie bestemming. Dan zit je veel en we weten allemaal dat zitten de darmen niet bepaalt stimuleert. Bewegen daarentegen wel! Ben je in de gelegenheid om onderweg te bewegen, doe dat dan vooral om obstipatie zoveel mogelijk te voorkomen. Maak bv een wandelingetje elke keer dat je stopt wanneer je met de auto een pauze hebt. Dat geldt natuurlijk ook op de vakantiebestemming zelf.

Voeding.

Croissantjes, wit stokbrood, pizza; weinig vezels te bekennen en dus ook geen stimulans voor je darmen. Je hebt de gedroogde pruimen misschien al mee, en de zemelen of lijnzaad. Laat de zemelen/lijnzaad even in wat water weken van tevoren.
Tip; eet een stuk fruit bij je ontbijt (ipv je geperste sinaasappelsap wat veel suikers bevat en geen vezels). Neem wat rauwkost/salade bij de lunch zoals tomaatjes, komkommer ed en doe hetzelfde bij je avondeten. Wordt dit niet geserveerd tijdens de maaltijd, dan kun je dat altijd later nog “thuis” bij je tent/appartement/hotelkamer nemen. Ook is het van belang om voldoende te drinken. Vezels en vocht geven de ontlasting volume. Ook wanneer je zakjes gebruikt om de darmen te stimuleren, dien je goed te drinken.

Fijne vakantie!

Tips en ervaringen zijn welkom. Vragen? Ik beantwoord ze graag.
Delen van dit blog om ook anderen te helpen, stel ik zeer op prijs.
Like mijn facebook pagina dan mis je nooit meer een blog.

Oefentherapeuten Mensendieck en Cesar behandelen mensen met klachten aan het bewegingsapparaat. Wij werken aan een goede houding, gezond bewegen, adem, ontspanning en gedrag. Bekkenoefentherapeuten zijn gespecialiseerd in bekkenproblemen en problemen met de bekkenbodemspieren. Dit kunnen problemen zijn die te maken hebben met het plassen (mictie) zoals urine incontinentie, ontlasten (defaecatie) zoals obstipatie en seks/gemeenschap, bv pijn tijdens vrijen. Lees bv ook dit blog http://mensendieckpurmerend.nl/blog/herken-de-overactieve-bekkenbodem en deze http://mensendieckpurmerend.nl/blog/11-tips-bij-bekkenklachtenbekkeninstabiliteit en tot slot deze http://mensendieckpurmerend.nl/blog/10-tips-om-een-slappe-bekkenbodem-te-voorkomenverhelpen-bij-zwangerschap-en-bevalling.

Marcella Sjollema, oefentherapeut Mensendieck en bekkenoefentherapeut.
Slaapoefentherapeut en lid van de netwerken chronische pijn en artrose.
Purmerend.

 

logo-kp
logo kinderoefentherapie
Netwerk Chronische Pijn
logo-kp