Naar de inhoud

Specialisaties

Pubers

Tijdens de laatste jaren van de basisschool en op de middelbare school groeien kinderen enorm snel. Zo kunnen ze opeens veranderen in lange slungels met een matig lichaamsbesef, die constant op de stoel of bank onderuit hangen. Meisjes schamen zich soms voor hun borsten, en trekken hun schouders hoog naar voren op. Ze zijn het liefst voortdurend met hun telefoon of tablet bezig.

Deze houdingen kunnen uiteindelijk tot veel klachten leiden, en vaak zien ouders het met lede ogen aan. Vooral als zij zelf ook last hebben van bijvoorbeeld hun nek of rug, vrezen ze dat hun kinderen hetzelfde te wachten staat.

Wij zien in de praktijk dan ook veel pubers met een slechte houding, waarvan de meesten gelukkig (nog) geen klachten hebben. Om deze houding te kunnen corrigeren moeten zij zich er eerst van bewust worden, en de spiegels van de oefentherapeut zijn daarvoor onontbeerlijk. Het is voor de meeste kinderen een eye-opener als zij zichzelf eens in de spiegel zien zitten of staan. Dan begrijpen ze waarom hun ouders steeds riepen: “Zit toch eens rechtop!”. In de meeste gevallen volstaan enkele spierversterkende en houdingscorrigerende oefeningen om de houding weer te herstellen. Om terugvallen te voorkomen worden deze wel regelmatig gecontroleerd, en wordt de behandeling maar heel langzaam afgebouwd.

Bij Marijke kunnen de pubers ook oefenen op het WII balance-board, een speelse manier om een symmetrische houding in te slijpen. Verder wordt het kind gestimuleerd een passende sport te zoeken, waar deze beweging ook uitgevoerd wordt. Dit kan voor meisjes streetdance of aerobic zijn, maar ook vechtsporten, zwemmen en roeien kan goed werken. Fitness wordt voor kinderen in de groei niet aangeraden.

naar boven

Kyfose en Scoliose

Bij een kleine groep pubers ontstaan tijdens de groei blijvende houdingsafwijkingen zoals Kyfose (Ziekte van Scheuermann) en Scoliose (zijwaartse verdraaiing van de rug). De meest gangbare, wetenschappelijk bewezen effectieve, behandelmethode voor deze problemen is de methode Schroth. Deze methode is ontwikkeld in Duitsland, en hier nog relatief onbekend. Het aantal therapeuten in Nederland is dan ook gering. Marijke heeft zowel het certificaat voor Schroth Best Practice therapeut, als voor Schroth 3D therapeut behaald. De Schroth methode bestaat uit zeer intensieve en gerichte oefeningen, die ook in het dagelijks leven kunnen worden toegepast. Hierdoor kan de wervelkolom ook tijdens zitten, staan en lopen worden ontlast, en wordt de behandeling veel effectiever dan wanneer er slechts éénmaal per dag wat oefeningen worden gedaan.
Bewustwording van de verkromming, en de daaruit voortvloeiende voorkeur voor een bepaalde houding ( denk aan scheef op de bank hangen, benen over elkaar slaan of op 1 been leunen) zijn essentieel.
Marijke heeft ook de cursus SEAS gedaan. Deze methode is ontwikkeld in Italië, en richt zich op houdingscorrectie bij minder grote curves. Dit maakt deze, ook wetenschappelijk bewezen methode, uitstekend geschikt voor tieners. Maar ook ouderen met veel pijnklachten kunnen met deze methode vaak veel vooruitgang en vooral pijnvermindering bereiken.
De spiegels die we bij Mensendieck oefentherapie gebruiken komen bij alle methoden goed van pas. In de praktijk van Marijke zijn ook spiegels tegen het plafond bevestigd, zodat zelfs in liggende houding de correctie kan worden bekeken.
(zie ook www.schroth-scoliosetherapie.nl).

naar boven

Bekkenpijn

Bekkenoefentherapie kan goed helpen bij bekkenpijn (bekkeninstabiliteit). Bekkenklachten kunnen gerelateerd zijn aan de zwangerschap maar dit hoeft niet. Vaak is er sprake van een verstoorde spierbalans. Tijdens de zwangerschap wordt het bekken beweeglijker  en kan het eerder uit balans en overbelast raken. Dit kan komen door bijvoorbeeld een ongunstig houdings- en bewegingspatroon, vermoeidheid of door een veranderde en/of slechte (spier)conditie.

Bekkenpijn kan voorkomen in het schaambeen, de bekkengewrichten aan de achterkant , het stuitje, de onderrug, de billen, liezen en bovenbenen. Vaak zijn bewegingen zoals het omdraaien in bed, (trap)lopen, uit de auto stappen of opstaan uit een stoel pijnlijk.

Als master geschoold bekkenoefentherapeut kan Marcella je helpen om de balans rondom het bekken zoveel mogelijk te herstellen en daarmee de pijn te verminderen door gerichte oefeningen en adviezen. Onder andere de bekkenbodemspieren spelen een belangrijke rol. Tijdens de behandeling is daar ook aandacht voor.

Tijdens de behandeling wordt gewerkt aan:

  • Houdings- en bewegingscorrectie
  • In balans brengen van het bekken, eventueel met manuele hulp van de therapeut
  • Bevorderen van de stabiliteit en juiste spierspanning rond het bekken
  • Het vinden van evenwicht tussen belasting en belastbaarheid
  • Aandacht voor ontspanning
  • Zo nodig adviseren van hulpmiddelen
  • Tips en adviezen voor de periode voor, tijdens en na de bevalling
  • Verminderen van mogelijke angst voor bewegen en voor de bevalling

Na de bevalling bestaat de behandeling ook uit:

  • Opbouwen van kracht en coördinatie van de spieren rondom het bekken
  • Opbouwen van de algehele conditie en de belastbaarheid
  • Begeleiding in het opbouwen van activiteiten

Kijk voor meer info en tips op het blog; 11 Tips bij bekkenklachten/bekkeninstabiliteit.

naar boven

Oefentherapie en psychosomatische klachten.

Met spanning en stress is niets mis! Er is niets aan de hand als we ons er goed bij voelen. We hebben het zelfs nodig om goed te kunnen presteren, onszelf te motiveren en het beste uit onszelf te halen.
Een te hoge werkdruk, teveel drukte thuis, ingrijpende gebeurtenissen in ons leven, zorgen, problemen, conflicten of dagelijkse ergernissen kunnen extra stress opleveren. We kunnen daardoor uit balans raken. Veel en langdurige stress kan psychische en/of lichamelijke klachten veroorzaken.
Je herstelt in rustmomenten, momenten waarin je kunt ontspannen. Zodra er sprake is van teveel of langdurige stress, dreigt het gevaar dat lichaam en geest onvoldoende herstellen, met als gevolg lichamelijke en/of psychische klachten en verminderde prestaties. Stress wordt ongezond wanneer we stress niet afwisselen met ontspanning en herstel.
Hoe meer het evenwicht tussen tussen de geestelijke en lichamelijke belasting en belastbaarheid uit balans raakt, hoe meer signalen van stress we afgeven.

Enerzijds kunnen wij stress psychisch ervaren. Anderzijds kunnen wij stress ook meer lichamelijk ervaren. Vaak is het een combinatie van psychische en lichamelijke klachten. We spreken dan van psychosomatische klachten. Het kenmerk van psychosomatische klachten is dat bij het ontstaan en in stand houden van deze klachten zowel lichamelijke, geestelijke als sociale factoren een rol spelen. Ook de manier waarop we tegen een klacht aankijken of hoe we met problemen omgaan, kan een rol spelen. Wij noemen dit een ineffectieve klacht- of probleemhantering.

Voorbeelden van spanningsklachten

Lichamelijke klachten:

algehele vermoeidheid, spier- en gewrichtsklachten, nek-, rug- en hoofdpijn, RSI (tegenwoordig KANS genoemd; klachten van arm, nek, schouder), buikklachten, benauwdheid, hyperventilatie, hartkloppingen en slaapproblemen.

Psychische klachten:

prikkelbaarheid, piekeren, moeilijk kunnen concentreren, neerslachtigheid, vergeetachtigheid, angstgevoelens, onzekerheid en overspannenheid, nervositeit, machteloosheid.

Sociale componenten:

conflicten, hoog ervaren werkdruk, verminderde prestaties, verminderde motivatie en ziekteverzuim.
Daarnaast bijvoorbeeld ook gedragssymptomen zoals overmatig eten en roken en tandenknarsen tijdens de slaap.

De behandeling

Wij geven u inzicht in de relatie tussen lichamelijke klachten en (mogelijke) psychosociale oorzaken. U ontdekt en leert mogelijkheden om uw gezondheid positief te beïnvloeden. De therapeut leert u signalen van uw lichaam te voelen en te leren luisteren naar uw lichaam. Het leren omgaan met stressfactoren, het benutten van energiegevers (vriendschappen, relatie, sport en hobby bijvoorbeeld) en het leren ontspannen spelen hierbij een centrale rol.

naar boven

Chronische pijn

Veel mensen ervaren pijn. We spreken van chronische pijn wanneer deze pijn langer dan 3 maanden aanwezig is. 1 Op de 5 personen heeft chronische pijn. Wanneer dat het geval is, kan het een eigen leven gaan leiden, met grote gevolgen voor uw dagelijkse functioneren. In veel gevallen brengt pijn ook grote onzekerheid met zich mee. U vraagt zich wellicht af: wat heb ik, en hoe moet ik er mee omgaan? Bij chronische pijn kunt u denken aan langdurige rug-, bekken of nekklachten maar ook aan bijvoorbeeld artrose, reuma, whiplash en fibromyalgie. Ook Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) en Chronisch Vermoeidheid Syndroom(CVS) komen in aanmerking voor deze behandelwijze. Omdat Marcella als bekkentherapeut gespecialiseerd is in klachten van bekken, lage rug en bekkenbodem, heeft deze gebieden haar speciale aandacht.

Pijn is een waarschuwing van het lichaam. Er is iets niet in orde en daar moet iets aan gedaan worden. Acute pijn heeft meestal een duidelijke oorzaak, bijvoorbeeld een verwonding of infectie. Na een tijdje rust of behandeling van de oorzaak, gaat deze pijn weer over. Acute pijn is dus nuttig. Pijn kan echter ook chronisch worden. Bij chronische pijn is de oorzaak van de pijn niet altijd even duidelijk (meer). De pijn heeft dan geen waarschuwingsfunctie meer en er is geen één op één relatie (meer) met het oorspronkelijke letsel. De pijn gaat als het ware een eigen leven leiden, met gevolgen voor het dagelijks leven.
Het kan zijn dat u bijvoorbeeld bepaalde bewegingen gaat vermijden uit angst voor de pijn of schade, omdat deze als acute pijn blijft aanvoelen. Of u bijt zich juist door de pijn heen, wat bij heftige pijn moeilijk of niet vol te houden is.

De behandeling van chronische pijn

Gestart wordt met het in kaart brengen van de oorzaken van uw pijn, uw ervaring van de pijnklachten en hoe u hiermee omgaat. Welke (instandhoudende) factoren spelen een rol? Hoe tevreden bent u met hoe u omgaat met de pijn? Ons uitgangspunt is dat u weer grip op uw klachten krijgt en uw kwaliteit van leven en activiteiten niveau verbetert. Dat de pijn niet meer leidend is in het leven, maar een onderdeel ervan.

Tijdens de behandeling zijn wij uw coach in dit proces. Ook de acceptatie van de pijn en de situatie is een essentieel aandachtspunt. Pijn doet iets met een mens, het heeft invloed op uw leven. Door acceptatie van de pijn ontstaat er ruimte voor verandering, voor de bereidheid om zich ondanks de pijn te richten op de wensen en behoeften, of het handelen zinvol aan te passen aan de lichaamssignalen. Deze lichaamssignalen leert u bewust worden en herkennen.
Door middel van ontspanning, bewegen, afleiding, verandering van gedachten en informatie over pijn d.m.v. pijn-verklaringsmodellen brengen we het pijnsysteem tot rust en leert u leven naar waardevolle doelen. Daarnaast krijgt u houdings- en bewegingsadviezen, kijken we naar bijvoorbeeld de verhouding tussen rust en activiteit en werken we aan stapsgewijs aan het uit breiden van uw activiteiten.
Samen met ons gaat u met uw eigen doelen aan de slag. Dat betekent zorg op maat. Deze doelen richten zich op het verbeteren van die vaardigheden die voor u belangrijk zijn. Voor de een betekent dit ‘normaal leven en werken’ en voor de ander ‘beter omgaan met spanningen’ of een uur kunnen wandelen. In plaats van dat u te horen krijgt wat u moet doen, is het de bedoeling dat u zelf meedenkt.

Het Netwerk Chronische Pijn

Marcella is aangesloten bij het netwerk chronische pijn. Dit netwerk bestaat uitsluitend uit oefentherapeuten die gespecialiseerd zijn in de behandeling van mensen met chronische pijn. Al deze oefentherapeuten volgen een eenduidige, zich steeds vernieuwende behandelwijze, vastgelegd in het Chronisch Pijn Protocol. Dit protocol is samen met revalidatieartsen ontwikkeld en wordt jaarlijks op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten bijgesteld en aangescherpt.
Het Netwerk Chronische Pijn is landelijk gedekt en werkt samen met verwijzers zoals revalidatieartsen, reumatologen, anesthesiologen, psychologen en huisartsen. Wij onderhouden op regionaal contact met deze verwijzers en zorgen dat de behandeling snel kan starten.
Bekijk het filmpje van het netwerk chronische pijn:

naar boven

Bekkenbodemtherapie bij bekkenbodemklachten

Bekkenbodemtherapie kan gegeven worden door de bekkenoefentherapeut en de bekkenfysiotherapeut. Marcella is Master geschoold bekkenbodemtherapeut. Bekkenbodemproblemen kunnen worden veroorzaakt door te zwakke of te gespannen bekkenbodemspieren. De klachten kunnen  zeer divers zijn. Dit komt omdat de bekkenbodemspieren veel taken hebben. Bekende bekkenbodemproblemen die behandeld kunnen worden zijn:

      • Ongewild verlies van urine of ontlasting (incontinentie)
      • Niet te onderdrukken aandrang om te plassen en/of te ontlasten
      • Frequente aandrang om te plassen
      • Moeilijk kwijt kunnen van ontlasting (obstipatie)
      • Verzakking van blaas, baarmoeder of darmen
      • Pijn in de onderbuik of de geslachtsdelen
      • Seksuele stoornissen zoals vaginisme, pijn bij het vrijen of erectiestoornissen
      • Problemen voor of na operaties in de onderbuik
      • Bekkenklachten of lage rugklachtenfoto springende vrouwen

Bekkenbodem en urine incontinentie

Ongewild urineverlies is een van de meest voorkomende bekkenbodem disfuncties. Urine incontinentie kan optreden bij buikdrukverhogende momenten zoals hoesten, niezen en bij inspanning zoals tillen en sporten. Dit heet stress urine incontinentie. Urge urine incontinentie is het ongewild verlies van urine bij aandrang. Urine incontinentie bij vrouwen kan o.a. het gevolg zijn van zwangerschap en bevalling. Bij mannen kunnen o.a. een vergrote prostaat, een prostaatoperatie of teveel spanning van de bekkenbodemspieren de oorzaak zijn.

De behandeling van bekkenbodemproblemen

      • U leert oefeningen en krijgt voorlichting en begeleiding om de functie en conditie van de bekkenbodem te verbeteren
      • U krijgt informatie over de werking van de blaas, darmen en bekkenbodemspieren in relatie tot uw klacht, oorzaken en gevolgen
      • U leert de bekkenbodem op de juiste manier te gebruiken bij dagelijkse houdingen, bewegingen en activiteiten
      • Advies over onder andere toiletgedrag, drinken en voeding
      • U leert zo nodig hoe u zich beter kunt ontspannen

naar boven

Slaapoefentherapie bij slaappproblemen

Oh hoe frustrerend is het als je niet kunt slapen!

2173895268_592a6a7abb_b
Slapen is essentieel voor onze gezondheid. Het is nodig voor herstel, groei en geeft weer nieuwe energie voor de dag.  Veel mensen leiden aan slapeloosheid. Slaapproblemen kunnen chronisch worden. Dan kom je al gauw in een vicieuze cirkel. Je gaat je zorgen maken over het niet slapen en dit zorgt voor (meer) spanning.  Slaap is sterk te beïnvloeden door gewenning. Dit heet conditionering. Zonder hulp is dat maar moeilijk te doorbreken.

Wanneer heb je een slaapprobleem?

      • Als je moeite hebt met inslapen
      • Slecht doorslaapt
      • ’s Morgens te vroeg wakker wordt

Dit kan onder andere deze gevolgen hebben voor je stemming, prestaties en gezondheid:

      • Vermoeidheid overdag8130342513_aa7649ff3c_z
      • Prikkelbaarheid, kort lontje
      • Angst, overspanning
      • Symptomen van depressie
      • Gebrek aan concentratie en coördinatie, vergeetachtigheid
      • Langere reactietijd
      • Meer fouten maken, slechter presteren
      • Hart- en vaatziekten (bv hoge bloeddruk)
      • Overgewicht (obesitas) en suikerziekte (diabetes)
      • Je hebt een slaapprobleem als je merkbaar lijdt aan het tekort aan slaap. Dus duidelijke kenmerken van moeheid die het dagelijks functioneren ondermijnen.

Hoe werkt slaapoefentherapie?

Een slaapprobleem is een 24-uurs probleem. Hoe je de dag doorbrengt, heeft invloed op je nacht.  Uiteraard heeft (de kwaliteit van) je slaap invloed op je functioneren. Gedachten hebben invloed op hoe je je voelt en dit bepaalt je gedrag. Via cognitieve gedragstherapie (CTG) technieken kun je leren daar meer inzicht in te krijgen en invloed op uit te oefenen. CTG helpt gedachten weer functioneel, waar en/of nuttig te maken. Hoe nuttig is bijvoorbeeld de gedachte “ik moet echt slapen want morgen moet ik vroeg op en de hele dag werken”… Deze gedachte zal je eerder wakker houden! Slapen en moeten gaan niet goed samen.
Tijdens de behandeling krijg je opdrachten waarmee je kunt experimenteren zodat je kunt ervaren wat voor jou werkt. Je krijgt tips en adviezen. Wat zijn feiten, wat zijn fabels? Wat is goede slaap-hygiëne? Daarnaast ontspanningsoefeningen om te ontspannen en makkelijker in te slapen. Een slaapmatras en een deken liggen voor je klaar! Het invullen van vragenlijsten en een slaapdagboek kunnen helpen inzicht te krijgen in je slaappatroon, je gewoontes en gedachten (rondom het slapen).
Na een uitgebreide intake maken we een op maat gesneden behandelplan op.
Slaapoefentherapie is gebaseerd op de laatste evidence based inzichten. Dit betekent dat de nieuwste wetenschappelijke inzichten worden toegepast tijdens de behandeling. Het  blijkt dat een gedragsmatige aanpak bij slaapproblemen zeer succesvol is.

Kortom stap voor stap zorgen dat jij weer beter slaapt en met energie aan de dag begint!

      • 24 uurs intake6359992745_354ce84b33_b
      • Beïnvloeden slaapgewoontes
      • Adviezen en tips afgestemd op jouw behoeften
      • Ontspanningstechnieken
      • Cognitieve gedragstherapie

Voor wie?

Voor iedereen die gemotiveerd is om de slaap te verbeteren. Het zal tijd, oefening en aandacht vragen!
Meer info
Kijk voor meer informatie op de site van de slaapoefentherapeuten (Mensendieck en Cesar); www.slaapoefentherapie.nl.
naar boven

Artrose

Wat is artrose?

Artrose is een aandoening van de gewrichten. Een gewricht wordt meestal gevormd door twee botten. Om de uiteinden van die botten ligt een gladde bekleding: het gewrichtskraakbeen. Dit zorgt ervoor, dat de botuiteinden soepel ten opzichte van elkaar kunnen bewegen.

Artrose is een aandoening waarbij het gewrichtskraakbeen in kwaliteit achteruit gaat en op den duur zelfs geheel kan verdwijnen. De botuiteinden zelf gaan elkaar dan raken. Mede hierdoor ontstaan er ook problemen met het onderliggende bot. Als reactie op de verminderde kraakbeenbescherming gaat het bot zijn dragende oppervlak vergroten om de druk op het gewricht te verminderen. Het gewricht kan daardoor misvormd raken. Bij artrose is er sprake van het achteruit gaan (degeneratie) van één of meer gewrichten, niet berustend op een ontsteking. Het wordt altijd gekenmerkt door misvorming van het gewrichtsbot, abnormale botwoekering en verminderen van omvang van het gewrichtskraakbeen. Dit wordt soms gevolgd door een ontsteking van het omringende weefsel. Hierdoor worden bewegingen pijnlijk en u krijgt de neiging om het gewricht steeds minder te gaan bewegen. Door minder te bewegen gaat de conditie van het kraakbeen steeds verder achteruit, worden spieren zwakker, en is er minder doorbloeding rondom het gewricht.

Vóórkomen en ontstaan van artrose

Artrose kan in alle gewrichten optreden, maar komt voornamelijk voor in de gewrichten van de handen, knieën, heupen en wervelkolom. Artrose komt erg vaak voor. Artrose kan op verschillende manieren ontstaan: Bij overbelasting of herhaalde blessures kan het slijtageproces sneller gaan dan normaal. Een andere oorzaak kan gelegen zijn in een afwijking in de stand van bijvoorbeeld het heupgewricht; hierdoor zal de heup sneller slijten.

Symptomen van artrose

Het meest opvallende is pijn bij bewegen, vooral als je begint te bewegen (startpijn). Het gewricht voelt stijf aan, vooral na enige tijd rust (liggen, zitten). Het gewricht kan niet meer volledig bewegen, en soms hoor je een krakend of knisperend geluid (als een tak die knapt).
Er kunnen ook kunnen gewrichtsontstekingen ontstaan (artritis) doordat kraakbeendeeltjes in het gewricht komen of door de kraakbeenveranderingen. Het gewricht wordt dan warm en gezwollen, maar dit duidt niet op reuma. Er komen namelijk geen reumafactoren in het bloed voor. Bloedonderzoek geeft dan ook geen afwijkend beeld.

Adviezen bij artrose

Blijf actief, vermijd onder- of overbelasting. Kies voor bewegingsvormen met veelzijdige bewegingen, vermijd onverwachte bewegingen of sporten met springen. Kies een activiteit die u leuk vindt en die bij u past. Variatie in bewegen voorkomt verveling. Zorg voor gedoseerd belasten in huis: let op bij traplopen, hurken en knielen. Als het gewricht ontstoken is kan koelen met ijs of een coldpack verlichting geven. Warmte is vaak prettig bij startstijfheid, het gewricht kan dan makkelijker in beweging komen en is minder pijnlijk. Pas echter geen warmte toe als het gewricht ontstoken is. Verander regelmatig van houding, buig en strek de gewrichten tussendoor een aantal keren extra.

Behandeling bij artrose

Het doel van de behandeling is om uw bewegingsbeperkingen zoveel mogelijk te verminderen.
Recente onderzoeken tonen aan dat actief oefenen, en dan met name in de vorm van activiteiten uit het dagelijks leven, het meest bijdragen tot gezond functioneren, het welbevinden, vermindering van klachten en het bereiken van zelf gestelde doelen. We gaan dus functioneel oefenen. Dit blijkt uit onderzoek beter te werken dan wanneer men alleen spierversterkende oefeningen doet. Ook op langere termijn! Er zijn geen apparaten nodig voor de uitvoering, zodat geen therapieafhankelijkheid ontstaat ten opzichte van de therapeut en u thuis alle oefeningen uit kunt voeren.

Het niveau van de oefeningen wordt opgebouwd van licht naar zwaar zodat uw mogelijkheden verbeteren.
Er zijn oefeningen voor bijvoorbeeld de enkels, de knieën, de heupen, de rug, nek, handen en schouders.
De zorg is vraag/patiënt gericht; u kiest zelf 3 activiteiten uit waarbij u het meest hinder ervaart en daar gaan we mee aan de slag.

naar boven

Oefentherapie en ademhaling

U voelt zich benauwd in rust, bij inspanning of u bent beperkt in activiteiten in uw dagelijks leven. U heeft last van hoestbuien en/of slijmvorming. U merkt dat dit u angstig maakt. U denkt misschien dat het beter is om lichamelijke activiteit te vermijden en daarmee uw benauwdheid te verminderen. Het omgekeerde is echter waar!
Longen

De ademhaling is een belangrijk onderdeel van het dagelijks bewegen en daarmee ook van het lichamelijk en geestelijk functioneren. Ademen doen we onbewust. Toch kan door diverse oorzaken, bijvoorbeeld benauwdheid door allergie en hyperventilatie, de ademhaling minder goed verlopen. Het lichaam kan uit balans raken door een ontregelde ademhaling als gevolg van bijvoorbeeld (over)spanning of pijnklachten. Symptomen als duizeligheid, hartkloppingen, benauwdheid of moeite met doorademen kunnen optreden.

Duurt zo’n situatie te lang, dan loopt u het risico in een vicieuze cirkel te belanden, waardoor u niet meer optimaal in uw dagelijks leven kunt functioneren. Het is erg belangrijk dat u leert een dergelijke situatie te doorbreken en te voorkomen.

De oefentherapeut maakt u bewust van uw houding en manier van bewegen en relatie tot, in dit geval, ademhalingsklachten. Samen met de oefentherapeut gaat u op zoek naar de oorzaak van de problemen rondom de ademhaling.


naar boven

Massage bij sportmassage Purmerend

Kun je mijn spieren ook los maken? Dat is een vraag die we vaak krijgen. Massage kan zeker ondersteunend werken om onder andere de spieren te ontspannen, “spierknopen” eruit te halen en de doorbloeding te verbeteren. Hierdoor kan pijn verminderen en kan een patiënt vaak weer makkelijker bewegen. Een combinatie van oefenen, houdingsverbetering, gezond gedrag zoals voldoende beweging en afwisseling in houding en beweging en massage kan een goede combinatie zijn.

U kunt een losse massage los boeken. Dit kan bij mij of mijn jonge (mannelijke) collega Tamar van Tiel, tevens personal trainer en student fysiotherapie. Zie voor meer info onder het kopje “sportmassage Purmerend” op de homepage.

Het tarief is 31 euro per half uur.

logo-kp
logo kinderoefentherapie
Netwerk Chronische Pijn
logo-kp