Naar de inhoud

Voel je sterk door een rechte, open houding!

In mijn behandeling als oefentherapeut Mensendieck staat de houding vaak centraal. Een ingezakte en gesloten houding is niet gunstig voor onze spieren en gewrichten. Daarnaast  ziet het er niet fraai en zelfverzekerd uit. Andersom zien we dat we kracht, dominantie en gezag uiten door ons groot te maken. Zowel mensen als dieren doen dit. Denk aan de trotse pauw die zijn staart uit spreidt.

Wat nu uit onderzoek blijkt, is dat je door een open, gestrekte houding aan te nemen en door veel ruimte in te nemen, je meer kracht ervaart, je sterker voelt en dat je meer durft. Een gevoel van kracht zorgt ervoor dat je meer controle hebt over je lichaam en geest. Je ervaart meer positieve gevoelens, je kunt helderder denken en je komt makkelijker in actie.

Hoe dat komt? Dit is te wijten aan 2 sleutel hormonen; testosteron en cortisol.

Hormonen zijn gespecialiseerde stofjes die processen in het lichaam aanwakkeren of remmen en op die manier functies in het lichaam regelen. De meeste hormonen worden gevormd in klieren die de stofjes afgeven aan het bloed dat het transporteert naar daar waar het stofje nodig is.

Testosteron wordt ook wel het dominantie hormoon genoemd en cortisol het stress hormoon. Ook vrouwen maken testosteron aan.

Zowel interne als externe factoren zorgen voor hogere testosteron niveaus. Dit hogere niveau zorgt voor “dominant” gedrag en dat op zijn beurt doet het gehalte nog meer stijgen. Voor een wedstrijd bijvoorbeeld en als je gewonnen hebt, stijgt het testosteron niveau. Na verlies daalt het juist. Mensen met gezag hebben lagere cortisol niveaus dan die met weinig gezag. Hoge en langdurige cortisol waarden hebben een negatieve invloed op de gezondheid.

Onderzoekers vroegen zich het volgende af; leidt een krachtige houding tot fysiologische (hormoon) veranderingen en gedragsveranderingen? Dus werkt het ook andersom?

Het antwoord is JA! Door simpelweg een andere houding aan te nemen geeft dit een heel traject van psychische, fysiologische en gedragsveranderingen. Waardoor je dag er anders uit kan zien. Hoe geweldig is dat? Testpersonen werden in een open of juist gesloten houding gezet. Uit het onderzoek bleek dat al na een minuut de hormoon gehaltes veranderden. De testpersonen in de “power pose” voelden zich sterker en ze durfden meer (bleek uit een gok test). Het testosteron gehalte steeg en het cortisol gehalte daalde. Dit kan van pas komen bij moeilijke of stressvolle situaties. Denk bijvoorbeeld aan spreken in het openbaar of het niet eens zijn met je baas.

Gesloten (armen en benen over elkaar), meer gespannen en weinig ruimte innemende houdingen hadden juist een tegengesteld effect. Het testosteron gehalte daalde en het cortisol gehalte steeg met ander gedrag tot gevolg.

Zit, sta en loop rechtop, maak je groot en ervaar het gevoel van kracht! Vergroot je gezondheid en je gevoel van welbevinden! Dosis durf nodig? “Fake it till you make it”.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen hiermee!

Bron: Power Posing; brief nonverbal displays affect neuroendocrine levels and risk tolerance van de Columbia and Harvard University. DR Carney, AJC Cuddy en AJ Yap.

1 reactie

halima boukha.

Hallo Marcella,

Wat een leuke interessante blog.
Veel van opgestoken.
Ik ben ook bezig om mijn lichaamshouding te verbeteren, en met jou als mijn oefentherapeut zal het zeker lukken. 🙂
Heel veel suc6 met je blog.

Groetjes halima.

Je kunt geen reacties meer plaatsen.

logo-kp
logo kinderoefentherapie
Netwerk Chronische Pijn
logo-kp