Naar de inhoud

Gezond zitten; de eerste 5 tips

We zitten met z’n allen steeds meer. Laten we dan in elk geval goed zitten!

Tip 1; Juiste stoelhoogte

  • Om goed te kunnen zitten, heb je voldoende steun nodig van je voeten en dus een goede zithoogte. Zit je te hoog, dan heb je dus onvoldoende steun. Er komt dan teveel gewicht op de billen en te weinig op de voeten. Denk aan het zitten op een barkruk. Je zakt als een plumpudding in elkaar.
  • De goede hoogte is wanneer je zowel in de heupen als in de knieën een rechte hoek hebt. De bovenbenen zijn dan niet horizontaal maar lopen iets af naar de knieën toe. De heupen zitten immers midden in het bovenbeen (en niet aan de bovenkant).
  • Zit je te laag, als de hoek in de heupen kleiner is dan een rechte hoek, dan kantelt je bekken naar achteren. De rug wordt dan krom. Het kost dan meer kracht om rechtop te zitten.
  • Is je stoel nu eenmaal te hoog en kan je deze niet verstellen? Maak een voetenbankje!
  • Breedte; 40 cm, diepte; 30 cm. De hoogte is natuurlijk afhankelijk van hoe kort jouw benen zijn en de hoogte van de stoel. Zet zoveel boeken oid onder de voeten dat je goed zit en meet dan de hoogte daarvan.

Tip 2; Lijn voeten, knieën, heupen van voren gezien

  • Zet de voeten plat neer op heupbreedte.
  • Laat je voeten recht naar voren wijzen of een klein beetje naar buiten.
  • Ontspan de benen. Dus niet knijpen met die knieën!
  • Laat de knieën ook niet naar binnen vallen.
  • Zo min mogelijk; voeten onder je stoel, alleen op je voorvoeten steunen, voeten op de spinpoten van je bureaustoel zetten, achter je stoelpoten klemmen, voor je uit schuiven.

Tip 3; Steun in de rug of los zitten?

  • Er is niks mis met los zitten als jij je rug recht kan houden. De meeste mensen houden dit alleen niet vol en zakken erg snel in. Het is ook niet te doen als je 8 uur per dag zit!
  • Aan een rugleuning tot aan de schouderbladen hebben de meeste mensen voldoende. Ben je actief aan het werk, zet de leuning dan, indien mogelijk, goed rechtop.
  • Is de zitting te lang, zorg dan voor extra steun in de rug in de vorm van bijvoorbeeld een kussen of stel de leuning meer naar voren in zodat je deze verkort.
  • Elke rug is anders, dus stel altijd je stoel in zoals jij prettig zit. De ene persoon vindt een meeverende rugleuning fijn, een ander juist niet.
  • Een groot nadeel van flexplekken is dat mensen vaak niet de moeite nemen om hun stoel goed in te stellen ’s morgens voordat ze aan het werk gaan!

zitten in kruiwagen

Goed ingestelde zitplek?

 

Tip 4; Recht op de zitbeenknobbels

  • Wiebel eens van links naar rechts als je zit. Voel je die botten in je billen? Die noemen we zitbeenknobbels.
  • Kantel nu het bekken van voor naar achter. Dan rol je over de zitbeenknobbels.
  • Bij voorover kantelen wordt je rug holler. Bij achterover kantelen boller. Hoe bol of hol, hangt van de lenigheid van jouw rug af.
  • Als je de meeste druk voelt op de zitbeenknobbels, je zit er dan recht op, staat het bekken in het midden. Dan is de onderrug recht.

Tip 5; In het lood zitten

  • Je zit goed als je hoofd, schouders en heupen loodrecht boven elkaar staan.
  • Je zit dan mooi in balans. Je hebt de minste belasting op spieren en gewrichten.
  • Laat je gewicht zoveel mogelijk in het bekken zakken. Zodat je “zwaar”zit.
  • Je buik- en rugspieren zijn minimaal aangespannen.
  • Je kan ademen naar de buik.

Zoals al eerder gezegd; elke rug is anders. Sommige mensen zullen onderin iets hol moeten zitten, om hun bovenrug goed te kunnen strekken.

Anderen hebben vooral het probleem dat ze hun hoofd wat naar voren steken. Je ziet dan soms een soort bult op de overgang van de nek naar de bovenrug.

Weer anderen hebben een te rechte bovenrug, dat gaat soms samen met uitstekende schouderbladen. Let op dat je de bovenrug in dat geval niet nóg meer strekt, je gaat dan overstrekken.

Recht zitten moeilijk?

  • Oefening baart kunst! Geef het tijd, oefening en aandacht.
  • Geef vooral niet op. Als dreumes viel je ook steeds toen je leerde lopen. Je stond gewoon weer op! Gelukkig maar, anders kroop je nu nog rond!

Volgende keer nog 5 tips, weetjes en antwoorden op vragen die ik vaak krijg in de praktijk over goed zitten.

Succes!

Laat me weten hoe het gaat!

 

logo-kp
logo kinderoefentherapie
Netwerk Chronische Pijn
logo-kp