Naar de inhoud

Stress verminderen door kort te ontspannen.

Hoeveel mensen hebben jou of heb jij zelf een gelukkig en gezond nieuwjaar gewenst?
Hoe ziet dat er voor jou uit; geluk en gezondheid? Wat heb je daarvoor nodig?

Druk druk druk.

Heb jij het ook vaak zo druk? Sommigen van mijn patiënten wel. Twee van mijn patiënten namen zich 1 ding voor na de feestdagen: ze zouden zich niet meer gek laten maken door de drukte op hun werk. De ene kampte met hevige hoofdpijnen. Hierdoor kon ze niet meer genieten van leuke dingen, zoals naar de bioscoop gaan. Tijdens de week vrij rondom de feestdagen verdwenen haar klachten. Ze trok de conclusie, (en eigenlijk wist ze dat al, en daar had ze nu ook tijd voor genomen om over na te denken); mijn hoofdpijn komt door stress en door de enorme drukte op mijn werk. Ze nam niet alleen dit besluit, maar bracht dit ook ter sprake tijdens een vergadering op haar werk. Sindsdien gaat het een stuk beter met haar. De drukte is niet minder. Zij gaat er anders mee om. Ze kan nu weer genieten van leuke dingen zodat ze beter in haar vel zit. Dit komt de hoofdpijn ook weer ten goede. Daarnaast besteden we aandacht aan een gezonde, ontspannen houding want ze merkt dat ze haar hoofd steeds naar voren steekt. Ook krijgt ze oefeningen om haar nog als snaren zo gespannen nekspieren te ontspannen en is ze zich bewust van de slechte ergonomie op haar werk (waar ze ook werk van gaat maken).

De andere patiënte had het probleem dat ze niet goed doorsliep. Veel te vroeg werd zij wakker in de nacht en dan ging ze liggen piekeren over haar werk. Hierdoor lag ze lang wakker of kon ze helemaal niet meer slapen. Vooral in drukke perioden was dit een probleem. Wat haar onder andere hielp om de stress te bedwingen was de gedachte; ik doe mijn best, meer kan ik niet doen. Ze is ook gaan sporten. Naast dat dit een goede tegenhanger is voor haar zittende baan, weten we inmiddels allemaal wel dat bij beweging enforfinen, 1 van onze feel good hormonen, in onze hersenen vrij komen als we bewegen. Dit draagt ook bij aan dat ze zich lekkerder voelt en beter slaapt.

Eventjes stil staan.

Wat beide patiënten nodig hadden en ook doen, is zo nu en dan even bewust niks doen. Hoe zou dat voor jou zijn? Even een mini pauzetje. Gewoon voelen hoe het met je is. Je hoeft niet direct iets te veranderen, het gaat om het bewust worden. Je zou kunnen merken dat dit rustmomentje ook ontspannend werkt. Hierdoor zakt het niveau van je stresshormonen adrenaline en cortisol. Dit brengt een hele ketenreactie op gang.
De artiest Akwasi heeft speciaal voor kinderen een ontspannings/meditatieprogramma ontwikkelt; re chill. Dit programma gaat binnenkort draaien op schooltv. Het is bedoeld als tegenhanger voor alle drukte en indrukken die kinderen te verduren krijgen.
Om jou te helpen “re chillen” heb ik onderstaande oefening (geen heel programma hoor) opgenomen. Je scant in 5 minuten je lichaam en je ademhaling.

Ik ben benieuwd hoe de oefening gaat.
Welke andere strategieën zet jij in om gezond en gelukkig te blijven? Ik nodig je uit om jouw ervaringen te delen. Daar kunnen anderen misschien ook weer wat van opsteken!

Veel succes, gezondheid en geluk!

Marcella Sjollema, oefentherapeut Mensendieck,
bekkenoefentherapeut, slaapoefentherapeut,
lid netwerken chronische pijn en artrose.
Purmerend.

logo-kp
logo kinderoefentherapie
Netwerk Chronische Pijn
logo-kp